18 april 2012

En i gänget!

Nu har jag verkligen börjat komma in i gänget vilket känns otroligt bra! Trivs fantastiskt och det är en skön stämning med mycket skratt och dumma skämt. Igår blev jag tom erbjuden lite jobb i sommar för att täcka upp. Jag blev helt paff med givetvis otroligt glad. För då vet jag att de gillar mig och det jag gör:)
Men nu har jag ett arbete i sommar, ska vara på Indiska i stan. Men jag ställer absolut upp hos City skräddarna när jag har luckor i schemat. Vem vill missa en sån chans?!

Idag har det rullat på och jag var på jobbet 08.00. Började med en lätt jeanslagning på en ficka.



Inte så klurigt som det kan se ut. Man klipper bort överflödiga trådar och drar sedan ihop det trasiga. Sen syr man fram och tillbaka i det utsatta området.



Då blir resultatet så här! Fick tips av Alexandra att jag skulle använda mindre stygnbredd, ca 2-2,5. Får testa det nästa gång.

Efter byxorna gick jag vidare på en liten barnjacka vars axelfoder hade spruckit.



Japp, då är det bara att sprätta upp i underärmssömmen och ta sig in från avigan och sy ihop.



Voila!

Innan lunch kom Kajsa fram med en ny jacka som skulle ärmkortas, fast denna gång på hennes sätt. Mycket enklare måste jag erkänna.



Sprätta upp underärmsömmen, vänd ut och in på fodret och ärmen. Mät hur mycket som ska kortas, klipp ett hack i sömsmånen och mät sedan från det nya måtten fållens bredd.



Lägg som i denna jackas fall ett mellanlägg över den nya vikningen och ta sedan kritan och dra strecket för fållen. Där ska den nya sömmen sys.



Sätt sedan en nål i varsin sidosöm, vänd tyget in mot maskinen och sy på den nya kritade linjen. Var noga med att fodret ligger slätt.



Efter jag har sytt klart så klipper jag bort det överflödiga tyget.
Fäster sömsmånerna som jag visade på den andra ärmkortningen, fäster även fodret i sömsmånen på ärmen.
Vänder allt till rätan, syr igen fodret och pressar.
Klart!!

Ja, men då fixar man det också:)

Fick en annan liten enkel sak att göra idag. En koftas knapphål hade trasas upp och det skulle lagas för hand.


Så såg det ut innan...


Detta blev resultatet.

Det blev mycket arbete idag, en massa annat som jag inte dokumenterat.
Men i morgon är en ny dag och nya saker som ska läras in, och jag längtar!!

Ha en härlig onsdagkväll :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar