20 augusti 2012

Jag är sååå pepp!

Det är en lustig känsla när jag efter gårdagen skolslut lämnar byggnaden och känner att "nu är jag hemma" igen. Man ser de andra studenterna som är helt nya i stan, och som är obekant med skola och lärare vara så där lite blygsamma och försiktiga, som jag också var för två år sedan. Men jag är inte alls där. Ne jag kände mig mer som tuppen i hönsgården fast då inte lika högljudd, utan med mer säkerhet och självförtroende.
Jag har ju framförallt en heldel erfarenhet med mig och jag har växt massor denna vår och sommar, vilket har gjort mig till en mer "lugn" och harmonisk kvinna.

Det var upprop och lite snack från rektorn i aulan först. Alla beundrade de nya rummen i den ny/gamla lokalen. Huset är ju som sagt från 1733 och det märks på de oregelbundna stenväggarna och de djupa fönsterbläcken.



Efter genomgången så fick var och ens utbildning följa med sina lärare upp till respektive sal och min sal ligger på vån tre och det är många trappor att gå i. Kanon med vardagsmotion!
Salen som vi alla 18 studenter ska sitta i är helt fantastisk! Stora fönster med utsikt och mycket ljusinsläpp. Egna arbetsplatser med egen symaskin!



Så här kommer det se ut i min arbetshörna :)



På andra sidan på samma våning håller modisterna till och det är dem vi ska samarbeta med när det kommer till olika projekt senare. I mitten av dessa två rum så är själva allrummet där man har pressar, arbetsbord och tillskärningsredskap. Här hänger också alla grundmönster som vi skräddare använder för att konstruera.
När vi sitter och pratar om vilka som går i vilken årskurs och vem som ska läsa vad så får jag höra att jag är den enda detta år som ska läsa klänning. Meh, hur blir det då? Var min första tanke. Jo men du får egen undervisning av Magnus (min klänningslärare), just för att detta året blir lite speciellt.
Utbildningen har ju från i höst blivit en treårig utb. Vilket innebär att eleverna blivit fler, 18 st. Det är 10 st ettor som i år ska läsa grunden som jag gjorde förra året. Sen får de välja inriktning till våren.
Tvårona är 5 st och där är det bara jag som läser klänning och de andra herr som jag förstod. Åk 3 är intagna lite speciellt i år eftersom det inte finns "riktiga" treor i år. Så två kommer direkt från teaterkostym och arbetar detta året inför gesällen. Den tredje personen kanske oxå kom fr teater eller så är hon tagen utifrån.

Så så ser det ut i vår klass och jag klagar verkligen inte på min"situation". Herre jisses vad jag ska mjölka ur min/mina lärare då vi har genomgångar. Bara min tid! Min tid!
Jag känner att det är två spännande år som ligger framför mig och jag är så taggad på detta så jag kan knappt vänta.



Tyvärr så strejkar min kropp lite nu när den varit i full gång hela vår och sommar, med att ge mig lite förkylning! 
Så jag stannar hemma idag för att kurera mig och inte göra det värre. Men skolan startade på riktigt på måndag så jag missar inget "viktigt" denna vecka. Vi ska ha lite föreläsningar och något grupparbete. Men jag ska försöka och bli piggare tills i morgon så jag kan få komma tillbaka och njuta av doften och känslan över att jag är tillbaka på Tillskärarakademin igen...

Published with Blogger-droid v2.0.6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar