3 september 2012

Vecka 3


Vi är redan inne i vecka tre i skolan. Schwizzz vilken fart det är på dagarna. I morse gick jag och magnus igenom lite hur jag vill ha det under detta året. Vad jag har för visioner, mål och önskningar. Vårt gemensamma mål är att jag ska bli Årets gesällare 2014...Får hoppas det går igenom då..;)
Sedan sade jag att jag vill arbeta mycket mer på docka, lära mig göra mönster direkt på och drapera mera. Så det ska vi absolut lägga in i planen.

Idag fick jag arbeta med ett sidoprojekt, så då passade jag på att börja med Carros klänning.


Det blev en hel del Ahaa-upplevelser idag genom konstruktion, drapering av urringning bak och tillskärning. Sådana där gottesaker som jag bara slänger ner i "kunskapsbagen".


Den översta bilden visar hur man lägger ut mönstret mvk = mot vikt kant (för er som inte vet).
Mellanrummet som blir i klippet där, visar på den nedre bilden hur draperingen faller. Det blir alltså en drapering lite längre ner i svanken. På den vänstra dockan har jag lagt ihop liv och kjol omlott med varandra, vilket gör drapering bra mycket mindre i fallet.


När jag hade bestämt vilket fall jag ville ha, så skar jag ut delarna och började sedan med spetsdelen som skulle sys fast på framstycket. Nedan visas bara ett prov på zickzack sömnaden.


Kan säga att materialet inte är det lättaste att arbeta med. Väääldigt slirigt mellan fingrarna ;)
Men jag fick dit spetsen, och i morgon ska jag klippa bort tyget under, så det blir transparent.


 Så här ser min arbetshörna ut och i morgon ska jag äntligen få spendera
 några timmar framför symaskinen :)


God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar