14 februari 2012

En liten återblick

Tänkte jag skulle visa två plagg som jag arbetat med under hösten på skolan. Vi började med byxa i september, men den har jag tyvärr ingen bild på just nu men det ska jag ordna.

Det andra plagget vi gick igenom var blusen. Alltid lika kul att abers med liv och insnitt. Finns inget stop på idéer och man kan variera konstruktionen och material i all oändlighet.
Denna söta lilla blus sydde jag till Sarah i klassen.



Denna blus är lite kortare än vanligt på framstycket. Den har en infodring istället för knäppkant. Gosskrage med en veckad spetskant. Manchetterna är lite rundad i hörnen och även de har spets.



Bakstycket är förlängt ner över rumpan och sidsömmarna möts genom en liten slits.
En rolig modell och kunden blev mycket nöjd :)

Det tredje plagget var kjol. Efterveck, motveck och slits var de modeller som vi skulle arbeta utifrån. Min kund ville ha en figursydd kjol med lite förhöjd midja. Den skulle nå till knät, inga insnitt fram utan en skärning istället. Bakstycket skulle ha två genomgående sömmar som möttes upp av ett parti Watteuveck nedanför rumpan.
Dessa veck är pressad oregelbundet över och under varandra. Så jag använde 150' s bredd som jag veckade ner till 20 cm. Resultatet blev så här!



Massor av fina veck, som lyfter upp hela kjolen.






Jag älskar ju kontraster och det gjorde min kund med. Så hon ville ha ett rostorange foder, och det blev en fin effekt.



Denna kund blev så glad i sin kjol så att hon blev sugen på att gå på Swingdans :)

En riktigt fin 40-tals modell är skapad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar