26 mars 2012

Första dagen

Idag sparkades den igång, min 10 veckors praktikperiod som jag ska göra på City skräddarna här i stan.
Började 09.00 i morse, var faktiskt inte det minst nervös utan for dit och började arbeta direkt.
Min handledare Kajsa är en riktigt go tjej. Hon är modist i grunden och har arbetat där i ca tre år med lite mammaledighet emellan.

Josef heter ägaren, och han har hand om företaget och kundkontakterna. Han har även köpt, håll i hatten, Popitops lokal, ja jag vet, så himla lustigt!
Jag kommer med stor säkerhet att sitta där i maj och göra lite arbeten.
Myyyys tycker jag!

Idag har jag stått bredvid Kajsa när hon tagit emot kunder och sett på hur hon gör när hon kortar byxor, nålar alltså. Tar in i mbsömmen på kavajer, tar in vidden på byxor, kortar klänningar och kortar kavajärmar.

Sen fick jag egna små arbeten.
Bl a laga sidsöm på ett par herrbyxor som även hade hål.



Fick lägga på ett mellanlägg över hålen för att förstärka och även då sy in dem lite.
Resultatet blev följande..


Ja, som en vanlig sidsöm helt enkelt ;)

Sen fick jag öva på att lägga upp byxfållar. Gjorde det då på jeanssnuttar som jag mätte, klippte och sydde på avigsidan.




Vad har jag gjort mer..? Jo, lagat en hälla på ett par byxor från MQ som hade släppt.



Resultatet blev då så här..



När jag stod och kikade på hur hon nålade in de olika plaggen så kunde det se ut så här..


Nu ser hela ryggen väldigt dragen ut. Men det är nålarna som gör det. Blir en helt annan sak när man sytt och pressat isär sömmen.

En kund kom in och ville korta sin festklänning..


Angela, en av de som arbetar där och som har hand om klänningar, gjorde på detta sett.
Ser efter vart klänningens längd hamnar och sätter därefter nålen, runt hela klänningen.
Klipper av och fållar.

Slutet av dagen fick jag ett par herrbyxor som skulle tas in i midjan. Det kommer jag fortsätta med i morgon, då jag kommer tillbaka till min "arbetsplats" :)

Känns redan att dessa veckor kommer att vara guld värda för mig :)

Som pricken över i:et denna dag, så har jag även fått sommarjobb som säkrar min sommar mellan studieuppehållet. Ska få arbeta på min forna arbetsplats, Indiska!
Kul kul!!

Vi hörs av snart igen.
Mikabilly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar