28 april 2012

Det händer grejer!

Den här veckan har verkligen swichat förbi. Det har varit fullt upp av ändringar som skulle göras och jag har lärt mig massor av nya användbara tekniker inom sömnadens underbara värld!

Nu ska jag tänka efter vad jag har gått igenom för något. Hmmm,, Jo, jag har ju kortat skjortärm och sytt in sidsömmarna på två skjortor.


Fört så mäter man ju hur mycket man vill korta ärmen så klart.
Innan det momentet så sprättar man ju bort sprundet och manchetten.


Sedan mäter man det ursprungliga sprund som i detta fall var 14 cm.
Då får man lägga till det som man kortat till det nya sprundet och klippa rakt upp


Efter klippet så lägger man tillbaka sprundet, bra att pressa till det lite så det ligger helt plant. Syr fast det upp till klippet, där man sedan syr en liten fästning bakom den lilla fliken som blir av klippet. Efter detta placerar man det andra  och breda sprundet och syr fast det med en stickning runt om. Sedan är det bara att sätta tillbaka manchetten och mäta ut vecken från skjortan.


 Voila!
Ärmen är nu 5 cm kortare och allt sitter där det ska igen:)

När ärmarna var klar så gick jag vidare med sidsömmarna. Detta är INTE kul men får man in rätt teknik så kommer det förhoppningsvis gå som en dans sedan ;)
Man måste först sprätta upp stickningen som löper över denna vändsydda söm. När man gjort det, så mäter man hur mycket som ska tas in, kritar av och syr den nya sömmen. Sprättar upp den gamla sömmen. Klipper bort överflödigt tyg och börjar att vända in den nya fållen eller vad jag nu ska kalla det.


Det som är sååå klurigt med detta är att det ska komma i exakt samma bredd som orginalviket, samt att den nya insydda sömmen ska möta den gamla. Låter kanske inte så svårt, men jag LOVAR, det är ett hejdundrans pill ;)


Efter att man pillat och vänt och grejat så syr man på den nya sticningen och hoppas på att det blir galet fint.... Jo, men....Det blev det ju faktiskt....Till slut :)


Resultat....

Häromdagen fick jag testa att koprta ett par jeans där kunden ville ha kvar orginalstickningarna. DET var kul!


Som alltid...Mäta först, i detta fall ville kunden att de skulle kortas 5 cm. Då tar man fållen och viker bort 5 cm så det blir 2,5 cm på vardera sida och då mäter man till den första sömmen som ni ser på bilden.


För att underlätta och för att man lättare ska kunna hålla reda på den nya längden så kan man pressa vecket. Då behövs inga nålar och man vet att det blir exakt rätt i måttet.


Innan man börjar sy så är det bra att sätta två nålar på vardera sida av sidsöms stickningarna för att dessa ska gå exakt i linje sedan så att det inte syns att man har varit där och gjort en ändring.
Nålarna håller fast, samtidigt som man får hålla koll så att det hamnar rätt under sömnaden.


När man nu sätter igång och syr, så är det viktigt att man syr precis bredvid den översta stickningen på byxan..

Sådär, nu är byxan upplagd och viket som jag vek från början är overlockad och fäst på sidsömmarna så den hålls uppe.
Resultatet ser ni ju själva...Syns det någon förändring ;)?


Ja, vad ska jag säga...Det har nu gått fem veckor och jag har fem veckor kvar vilket känns helt underbart! Det smids planer inför min framtid som känns för bra för att kunna vara sann, men de verkar inte vara en dröm utan snarare en riktigt dröm som förhoppningsvis går i uppfyllelse... Innan det kan ske så ska det smidas lite till och saker och ting måste klaffas.

Men en sak kan jag lova...mikabilly är här för att stanna....:)



Hej hej från en vårklädd mikabilly!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar