2 april 2012

En höjdpunkt!

Igår när jag stod och arbetade med ett par chinos som skulle tas in på benvidden så kommer Josef fram till mig. Med sig har han jackan som jag sydde ett nytt knapphål på i fredags.
Han frågade vilket av dem jag hade gjort och berömde mig för att det var skickligt sytt och att det såg mycket bättre ut än orginalet!
Sen utbrast han " i morgon får du hålla i en knapphålskurs"!

Ja, vad säger man mer än att ibland lönar det sig att komma ut från skolans fyra väggar o släppa på spärrarna. :)

Dagens arbete bestod att benkortningar, lagningar och som sagt viddintag.





En kund ville ha 1 cm kortare på sitt högra ben. Tänk er innan jag förstod att jag hade mätt och sytt rätt. Skrädderiet hade haft in hans byxor förr på kortning så det var ju redan sytt med längdskillnad. Man kan verkligen bli tokig när man vet att man mätt helt korrekt också stämmer det inte, fast i detta fall gjorde det ju det ;)




När vi kortar och syr på jeans så använder vi jeansmaskin. Som jag självklart bröt av nålen på i fredags ;)
Det är en äldre modell industrimaskin så man måste vara extra försiktig när man ska sy genom tjocka lager.
Gjorde ju inte riktigt jag så Tjong! Där gick den av;)





Så här snyggt blir det med riktiga maskiner och verktyg..
Det är nåt speciellt med jeans stickningar när man gör det med grövre tråd som det kommer från fabrikerna. Är lite osäker på om man kan använda sån tråd på en vanlig hushållsmaskin?

När jag kom hem från jobbet igår så fortsatte jag att sy och då på min pennkjol som just nu känns som ett evighetsprojekt.
Men nu är det bara knappar som ska sys på, sen är den klar!




Nu ska jag ta och kliva upp och ladda för den här dagen.

Ha en fin tisdag och hoppas ni mår lika bra som jag just nu :)

mikabilly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar