13 april 2012

Tålamod och koncentration...

Det kan man sammanfatta denna tredje praktikvecka med. Igår gick det med ett väldans flyt. Inga maskiner krånglade ock jag behövde inte sprätta så mycket;)

Jag fick ett par jeans som skulle tas in på vidden och kortas. Hade fått med ett par andra jeans som jag kunde gå efter när jag skulle måtta.



Inga svårigheter precis. Man ska tänka på att ta in på yttersömmen då den inte har någon stickning som är lite lurig att få bort. Är det dock mycket som ska in så måste man ta på båda sidor.

Sen var det en del herrbyxor med slitband som skulle kortas och förlängas, så nu klarar jag det också i sömnen;)



Så ska det se ut på insidan!

När dagen var slut så hade jag 45 minuter innan jag skulle på träningen så då passade jag på att sy det lilla som var kvar på min pennkjol.
Resultatet blev så här..


En kjol som verkligen visar kurvorna kan jag tillägga ;)

Sen fick jag massa energi och påbörjade en klänning från ett gammalt mönster.



Tyget är i frote' och färgerna är pippigult och vitt. Har fått det av en mycket god vän. Måste dock fodra kjoldelen, tror jag ska använda spets. Annars är risken stor att den kladdar mot benen vilket inte är så angenämnt ;)

Idag fredagen den 13:e som sägs vara en otursdag så har det gått riktigt bra för mig. Fick dock en uppgift som kan få vilken studerande skräddare att slita av sig håret. Sy kantband i kil i ärmhålet.


Jag tror jag satt med det i över en timme och till slut fick jag ge upp. Det gick bara inte att få till det snyggt. Så Angela tog tillbaka den och visade mig en metod... Ahaaaa....!! Så nu vet jag hur jag ska sy det framöver ;)



Sydde i allafall dit små knappar och fållade ärmarna på klänningen så det blev gjort.

I morse när jag kom fick jag min första ärmkortning. Det var lite klurigt i början, men efter tre misstag så sitter det nu.


Kajsa snurrade till det för mig i början för hon ville visa mig det enkla sättet att korta rak ärm. Men nu var foder och ärm redan sprättat så jag fick göra det på ett andra sätt.
Man mäter ut hur mycket man vill korta, sen lägger man till fåll.
Som i detta fall, 4 cm på ärmen och 3,5 på fodret. Sen klipper man 4 cm på fodret. Viktigt är att klippa hack i ärmens sömsmån där man ska ha nya längden.



För då ser sedan vart viket ska vara och vart man ska göra fästningen senare när man sytt ihop foder med ärm.
Men det gick som sagt bra och slutresultatet var väl godkänt:)


Voila!

Resten av dagen for snabbt förbi och många skratt blir det tillsammans med Hallmat och Alexandra. De är så himla goa, trist riktigt bra!

Ikväll på hemmaplan fick jag ett ryck och se här vad jag har åstadkommit... En sommarklänningen som ska invigas i morgon kväll;)



Jag sydde fast spetstyg bakom hela kjoldelen så det blev stickningar fram. Sen ska jag bandkanta urringningen och mellan kjol och överdel.



Bandet bak ska vara lika långt på båda sidorna så jag kan knyta en liten rosett av det.
Sött så sött:)

Nu är det dags att släcka lampan och krypa till kojs!

Trevlig helg på er
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar