11 april 2012

Seg start..

Det är otroligt skönt att vara ledig men mindre skönt att börja jobba igen då kroppen bara vill sova.
Tisdagen började med att jag försov mig lite grann, inte så att jag kom för sent utan för att jag fick stressa på morgonen, vilket ogillas i högsta grad..

Kom till jobbet och körde igång med byxkortningar, såå trött jag var! Sen tog jag an en trikå klänning vars blixtlås skulle bytas ut, och det gick bra men för mitt huvud gick det sämre. Det slutade med hemsk huvudvärk och jag fick lov att åka hem strax innan två.

Igår var dag två efter påskledighet och det var dagen då verkligen ALLT gick fel!
Skulle korta av en trikåtunika till en topp och fick då möjlighet att testa trikåmaskinen.



Jag hade precis bytt trådrullar och skulle sätta mig för att försiktigt dra igenom dem, så wwwiiiihhhhhhh, arbetsstolens hjul for under pedalen o maskinen sattes igång i full fart!!
Trådarna for ur och jag kände mig dum ;)
Kajsa kom och trädde om den och efter det hade jag strul med sömmen konstant. Antingen så tuggade nålen ner tyget i mataren eller så sydde den bara en söm istället för två osv..
Så det slutade efter två timmar med att jag faktiskt fick till det, men fodret blev inte riktigt som jag tänkt det.



Efter lunch var det dags för att kedja byxor. Alltså fålla.
Samma sak där, jag kommer åt den lilla pedalen så den hamnar på "magen" och gaser som en tok helt själv!! Jag får smått panik men får till slut tyst på den och hoppas innerligt att den inte gått sönder. Men den här gången gick det bra ;)

Senare under eftermiddagen skulle jag byta tråd på overlocken och det har jag haft lite så där tur med. Jag byter, knyter hårt och ska dra igenom så släpper alla tre trådarna!!
Nu hade jag inget tålamod kvar kände jag, så Hallmat kom och hjälpte mig att trä om hela maskinen...

En inte så positiv dag kan man säga..
Men jag lagade och fixade en heldel plagg bl a så förlängde jag ett par brallor.



Då tar man ett brett bomullsband och lägger det på rätsidan ca 0,5 cm från kanten och syr på.
Sedan viker man in det, pressar och fållar.
Man använder sig av hela längden på byxan, och det blir ett snyggt avslut.



Så här ser krejningsstygnen ut från maskinen. Inte riktigt som handsömnad.

Idag hoppas jag verkligen att det går som på räls för mig.. Kände igår att jag verkligen ÄR en praktikant ;)

Ha en bra torsdag allesammans!!

1 kommentar:

  1. Äsch, jag känner mig som en praktikant varje dag. :P Du verkar iaf få lära dig en massa saker. Go marika!!! :D

    SvaraRadera