4 juni 2012

Detaljerna som gör det..

Igår tog jag mig in till skrädderiet för att få tillgång till en riktig symaskin- industri..
Har insett att jag för en gång skull förstår värdet i ett behöva riktiga verktyg när man ska utföra professionella arbeten. Efter två års utbildning inom sömnad där jag bara sytt med industrimaskiner så är en hushållsmaskin inte mycket att ha.. Man blir bortskämd, men det ÄR stor skillnad på söm och söm.. Sen äger jag inga turbo symaskiner hemma heller, men det gör ju ännu mer att behovet av en industri ökar.. Så nu är jag på jakt!



Väl framme på skrädderiet så hade jag fått önskningar av min kund att hon ville snedställa fållkanten på klänningen.
Lite klurigt trodde jag det skulle bli med tanke på att pressveck. Men det var inte alls så svårt.

Jag lade ut klänningen så slätt jag kunde. Nålade fast fram och bak i fållkanten.
Sen mätte jag det som skulle bli kortast, vilket var 16 cm. Sen tog jag linjalen och lade så den formade en bra övergång ner till 1 cm på andra sidan. Kritade den nya linjen och klippte sedan bort det överflödiga tyget.



Sådär! Nu hade klänningen fått ny form, nu skulle den bara få tillbaka sin volangfåll igen.
Jag satte mig vid industrin och vek några mm kant för att sy en raksöm. Sen vek jag ytterligare en gång och sydde en till raksöm. Efter detta så övergick jag till en hushållsmaskin för att kunna använda zick zack söm. Angela hjälpte mig med inställningen, så stygnbredd och stygnlängd blev rätt. Så med täta stygn blev fållen automatisk volangig :0)


En fin detalj att använda sig av om man vill ha ett vackert avslut på en kjol tex.
Nöjd blev jag och så även min kund.


Nu ska jag invänta ett samtal från Helsingborg... Kanske man blir ägare till en maskin snabbare än vad man kunde tro ;)

Ha de gött idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar