27 augusti 2012

Jag är på hemmaplan igen...



I morse när klockan blev 08.00 så hoppade jag på min lilla Monark och cyklade iväg till skolan. Det är verkligen skönt att få sig lite nyttig vardagsmotion och hela rutten tog endast 18 min, det är gött det!


Väl framme så packade jag upp mina saker och gjorde mig genast hemmastadd i min vrå. Undra vem som har mest färg... Hmmmm... Ja den tåls att tänka på ;)


Har även fått ny kursmaterial.
Så nu har jag massor av nyttig information och illustration om skrädderisömnad, me like!


Efter morgonens uppstart som vi hade tillsammans med modisterna så fick vi alla i klassen ha en rätt så soft uppvärmning med våra maskiner. Nya överdrag skulle sys! 



Utsikten från vårat rum sträcker sig en bit in mot stan. Jag har fönsterplats och det är tur vi har rullgardiner, annars hade jag nog fått solsting...Det glassar på rätt duktigt när väl solen kryper fram. Men fint är det och jag klagar verkligen inte ;)


Sagt och gjort, nu har vi alla varsitt överdrag till maskinerna. Ska ta med nåt roligare tyg till skolan någon dag och sy ett överdrag till min maskin hemma.


Efter skolan slut idag (vi går oftast till 16.00), så tog jag lite hjälp av min lärare Magnus för att göra ett västmönster till min far. Han har önskat sig en ny frackväst, fast den ska vara som en vanlig väst. Så fram med grundmallarna och rita!
Underbart att konstruera på riktigt mönsterpapper igen. Inte det fladderpappret som jag har hemma som går söndert så fort man råkar andas på det ;)
Så nu ska det bli en vit och en svart väst med slag och passpolerade fickor.
Work work....


Jag nämnde kanske att det första projektet jag skulle få sätta tänderna i var korsett. Men det var fel. Jag ska sy dräktjacka. Detta för att de andra tvåorna och treorna ska sy kavaj och då tyckte Magnus att det var bäst att jag sydde dräckjackan parallellt. Vilket iof är en bra idé, även fast jag var väääldigt taggad på korsett nu, men den som väntar på nåt gott...

Så detta första projekt då som vi ska göra nu och som ska redovisas innan novemberlovet hade vi genomgång av i morse. Vi fick börja med att titta på Viviann Westwoods fashion show för hösten 2012. Blev otroligt inspirerad av hennes design. Efter det blev vi tilldelade varsin designer, jag fick Stellan Mccartney. Inte såå peppande, men nåt ska jag nog få ut av hennes kommersiella design... Sen fick vi information om att vi i morgon ska vara på Naturhistoriskamuseet hela dagen för att skissa och teckna av djur.. Detta som en del av processen och även något som vi ska tänka in i vårat plagg.

Så vad kan då detta bli?! Ja.... Mina ledord just nu efter att ha researchat på Stella lyder;
Figurnära, synliga former, volymiös, kvinnlitg, grafiskt, enkelhet och delvis färg.

Mmmm, spännande vart detta kommer att leda. Tyget är nog redan bestämt, ligger här hemma och väntas på att få användas. Men det kan nog tänkas bli två eller tre sorters tyger. Personen jag kommer att sy till blir mig själv! Jiiipiiii:)

Eftersom jag då är den som nu bara läser klänningsinriktningen detta året så finns det inget material. Så jag och magnus kommer att skapa detta. Som idag så fick vi låta direktriserna printa ut en stl 36:a och en 38:a i grundmall till dräktjackan. Så på onsdag ska vi sätta igång med projektet!

Även fast det kanske är liite flum flum så njuter jag av detta! Det här är min form av utbildning och jag känner att jag får 100% uppmärksamhet och all den hjälp jag behöver. Vi kommer att forma detta året efter mina behov och vart jag står. I varje delmoment så kommer vi arbeta in gesälltänk i form av olika detaljer på plaggen. Allt för att nöta och nöta. Redan i vår så kommer jag att få göra "inför gesällen", Gulp!
Men det känns bra för då vet jag ett år innan den riktiga gesällen VAD jag ska öva mer på.


Så om ni undrar hur jag trivs...? Ja, jag behöver nog inte sätta mera ord på det...;)
I love it!

Home sweet home!!!!

2 kommentarer:

  1. Åh låter ju jättespännande och kul!

    SvaraRadera
  2. Tack! Kul att någon "utifrån" kommenterar min blogg. Hur hittade du mig :)?

    SvaraRadera