24 september 2012

En helg med full aktivitet..

Förra veckan var det mycket tid framför symaskinen, och jag njöt av varje minut. Det är väldigt skönt att efter skoltid sitta i lugn och ro och sy och inte ha en full sal av massa prat i bakgrunden. Även fast det också är trevligt på dagarna.
Hur som haver, på lördagen satt jag med det sista på Ingrids klänningar och jag måste säga att jag blev riktigt nöjd!
 

Nöjd blev också en mycket glad tjej som fick en miniatyrklänning lika som sin moster :)
Hängselklänningen blev ändå min favorit, tror också att Inrid gillade den med;)
 
                
Min fina sambo, som idag blir hela 26 år, Grattis älskling!
 

I fredags fick jag göra min första detaljuppgift, enligt Mitt nya schema...
Knapphål, knapphål, knapphål....
 
 
Gunilla visade mig ett nytt sätt med iläggstråden som ska sys med i hålet.
Vika dubbelt, vaxa, tvinna HÅRT, stryka den mot strykjärnet, slicka av, torka. Klart!
 

The twenties!
 

En kul fest där vi fick ett helt gruppfoto på att alla fantastiskt finklädda människor!
 
 
 Kääärleeek!!

 
Efter några invändningar mot min utbildning så har jag nu fått seger!
Magnus min lärare är good shit, eller hur jag ska uttala det. Han och jag har samma visioner, prioriteringar och mål, så tacka vare det så har vi nu fått saker och ting att börja falla på plats.
Vi kör helt vårat eget rejs vilket innebär, eget schema, egen plan om VAD jag vill lära, vill få ut, vad Magnus anser att jag ska ha med mig innan dessa två år är slut.
Det som inte finns med i den nuvarande kursplanen kommer vi är lägga till. Såsom bl a;
 
Korsettvecka
Två uppställningar av olika korsetter, ena tvådelad, alltså korsett med kjol eller byxa.
Den andra ska vi drapera direkt på korsetten så vi får fram en hel klänning.
 
Gesällövningar
 
Kjolar med gesällinslag
Jag ska till dräktjackan sy en tillhörande kjol, med slits, foder och handsytt blixtlås.
 
Modistinslag
Har lagt in önskan att få göra några hårdekorationer, portmonäväskor och kuvertväskor.
 
Festblåsor/ brudklänning
 
Praktik
 
Lite annat smått och gott....
 
Jag tror att det kan bli riktigt bra nu när jag och Magnus kan rodda detta själva.
Jag ska nå mitt mål och jag ska se till att jag når dit!
 
 
 
Här är min klänning som jag också blev klar med i torsdags. Ett bra mönster som med enkla medel går att ändra i tycke och smak.
Är du intresserad?
Tveka inte att höra av dig.
 
 
 
Köpenhamn
 

Nästa fredag den 5:e åker hela skolan ner till Louisiana utanför Köpenhamn för att gå på museeum. Sedan åker vi vidare till stora staden.
På kvällskvisten kommer min älskling ner med tåget för då ska vi unna oss en weekend, bara han och jag hela helgen nere i underbara Köpenhamn. Det kommer att bli massor av secondhand, antik, god mat och romantik ;)
Ser verkligen fram emot detta!

Nu står klockan på 22.00, dags att dra täcket över huvudet. Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar