19 oktober 2012

Korsettvecka del 1

måndags var det dags att beblanda sig med teatergruppen en våning upp för att ta del av korsettkursen.
Det var med lite iver och smått förväntansfull som jag kom upp på morgonen för genomgången.
Jag hade endast förberett mig med tyg, för mer visste jag inte vad jag skulle ha med mig.
Men under veckan som gått så har jag fått lånat material med även fått köpa genom skolan.

Damen som undervisat oss heter Britta von .... Pinsamt, men jag kommer inte ihåg hennes efternamn.. Men en väldigt trevlig och pratglad 74 åring som gjort det mesta av sin sömnadskarriär. Arbetat en heldel på olika teatrar, varit i England, jobbat med olika artisters showkläder etc etc.

 Vi började med att gå igenom alla historiska korsetter, från 1500-tal till 1910, och även två moderna.
Jag som är relativt ny inom området fick lära mig lite nya ord, så som planschett och stomach. Det förstnamnda är ju då knäppningen fram och det andra är den trekantiga plattan som många hade frampå bröstet under snörningen.

 Detta var en korsett från barocken. Jätte vacker med dessa enorma puffärmar tycker jag.

 Här visar Britta hur en underkjol kunde se ut. Krinolin som det hette då.


Fick även veta att snörningen bak snöras olika utifrån om det är det är knäppning eller hel framsida.
Är det planschetknäppning fram så sitter öljetterna bak paralellt och det blir en symetrisk snörning. Men är det en barock korsett, då sitter öljetterna lite diagonalt mot varandra och då blir också snörningen på snedden.


Här visar hon en korsett med midjeband som jag också fick lära mig att klänningar på 50-talet oftast var sydda med midjeband för att slippa dragkedjan. 


Efter genomgången fick vi prova oss fram och jag hittade flera som jag blev sugna på.. Just denna är en sent 1890-tals korsett med kilar uppe vid bysten.


Det var en intressant genomgång tycker jag. Britta har mycket kunskap och jag kände hur det började klias i fingrarna efter att få sy min alldeles egna och första korsett!

Dessa två hittade jag i en bok som jag fastnade lite extra för. Den till höger har jag nu gjort mönster på, så det kan nog bli min nästkommande korsett ;)

På måndagseftermiddagen satt vi och gick igenom uträkningen för förändringar på modell. Inte jätte svårt, och då är siffror min absolut sämsta sida.

Sen var det dags att välja korsett och mitt val blev 1905....

Läs vidare i del 2....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar