19 oktober 2012

Del 2...


Eftersom detta höstväder håller på att ta knäcken på mig så var tisdagen inte energisk. Jag var sååå fruktansvärt trött, så jag kan verkligen ha förståelse för er nyblivna mammor som känner så här.
Även fast jag tycker det skulle bli kul att få sätta igång så var motivationen ett minne blott. Men jag drog mig ur sängen och masade mig iväg till skolan och detta är vad jag fick gjort..


Jag fick ihop mitt mönster på måndagen. Som tur var så hade jag inte speciellt många förändringar. Jag behövde höja 1,5 mf och ta bort 3 cm mb.
När mönstrena var utklippna så skulle jag först skära ut det i dubbleringstyget, twills. För att sedan kunna se vart jag ska sy alla kanaler så sporrar jag mönstret med ett speciellt färgat papper som jag lägger mellan de båda tyglagrena. På så vis så får jag resultatet som ni ser nedanför :)




Efter detta moment så får man klippa ut delarna i tyget och sedan klistra ihop dessa två med flisofix. Detta klister är rätt dyrt och man får se till så man använder varje cm av pappret när man ska klippa till. Sen använder man strykjärn, press eller som i mitt fall klistermaskin och vipps, så sitter det ihop!


Nu är det dags att börja arbeta ihop korsetten.. Det allra första man ska göra är att sy hålen för planschetten i framkanten. Detta gör man så enkelt som att man lägger delarna som ska vara räta mot varandra och sedan lägger dit planschetten, ca 1.5 från kanten. Sedan tar man en märkare och markerar ut var hakarna ska ligga eller sticka ut. Sedan syr man fram till markeringen, backar, hoppar över, syr, backar hoppar över..osv...


Givetvis så gör jag min första korsett i prickigt tyg :) Hittade uppe på teater ett jätte fint spetsband som jag ska ha uppe längs kanten. I hålen ska jag trä rött sidenband som jag gör rosett av på sidorna kanske...

På återseende....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar