19 februari 2012

Lindy hop




Läste en artikel i GP:n idag om dansen Lindy hop, som i Sverige kallad för jitterbug.
Dansen föddes på 20-30-talet i Harlem, New York. Dansen är döpt efter Charles Lindberh som flög över Atlanten. När han Kim till New York så välkomnades han genom att människorna dansade på gatorna. En reporter frågade en man vad han dansade varpå han svarade "lindy hop".

I Göteborg finns en förening som heter West Coast Jutterbugs och bildades 1983 och har idag över 600 medlemmar. Föreningen ger kurser i lindy hop, balboa och boogie woogie. De håller till på Forum, på Dr Fries torg.

Det lustiga med att denna artikel skrevs just nu, är att jag för några veckor sedan kom i kontakt med två personer vars äldre barn dansar lindy hop. De blev väldigt intresserad av mikabilly och min design.
Jag nischar mig mycket runt 40-50 och 60-tal. Där de kvinnliga formerna får framhävas genom pennkjolar och blusar med formskurna skärningar samt klänningar som är avskuren i midjan, just för att få den härliga vida effekten på kjolen.

Efter att detta kom "upp på tapeten" så har jag verkligen tänkt och jag känner att detta är ett forum som mikabilly skulle passa perfekt för. Jag kan skräddarsy outfits till dessa dansare som de skulle vara ensamma om på dansgolvet världen över!

Sen som pricken över i :et så älskar ju både jag och min sambo att dansa. Så efter att ha läst artikeln och lyssnat på svängig jitterbugmusik hela söndagsförmiddagen, har vi nu bestämt oss för att ta en kurs i liny hop.

Satsar man inget så vinner man inget ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar