17 mars 2012

Äntligen...

Så har jag satt igång med ett eget sömnadsprojekt som jag är riktigt taggad på.
Om två veckor ska jag och min kära gå på strikt dresscode fest som hålls här i Göteborg som går under namnet Tip the velvet.
Det var från början en mer burlesquefest men sen har den utvecklats och nu hålls den ca tre gånger per år och har alltid olika teman.
Denna gång är det gangstersmaffia/geisha och jag har valt att klä mig i någon slags 20-tals ganster/pinup pingla. Får se lite vart det slutar;)

Var i Kinna idag på Skroten och införskaffade mig material till detta projekt och detta är vad jag ska använda mig av..


Tonerna är blått och vitt.
Underdelen ska bli en snäv pennkjol med hög midja som slutar precis under bysten. Den ska ha slits på sidan fram med knäppkant. Tyget som ska vara till kjolen är det randiga och då kommer jag att lägga knäppkanten på skrå.
Den blir även fodrad och då i mörkblått. Ev så blir det två passpolerade bakfickor.

Till överdel har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Antingen något i helspets (det vita som syns på bilden). Eller så gör jag någon mix av spets och det prickiga. Kommer även att sy en miniväst, även den av det randiga tyget, lite som en bolero fast med brottar rygg.

Lite svårt att få ihop denna beskrivning till det jag har tänkt vara.. Men med tiden kommer bilden att klarna... Även för er;)



Denna lilla vackra sak kanske blir pricken över i:et när jag sedan ska get dressed.
Eller så kanske jag kör på rött och röda detaljer.. Som dessa små smultron.



Det får visa sig, kan hända mycket innan man är helt klar med en outfit.
Så i morgon blir det konstruering och sedan är det bara att sätta igång och SY!

God kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar