28 mars 2012

Nya uppdrag varje dag

Idag fick jag en sån där gotteuppgift av Kajsa. Mycket bra saker på en och samma gång.
Jag fick ett par herrbyxor som skulle tas in på benvidden, liv vidden och läggas upp.
Livintaget gick bättre idag än i måndags och det syntes inte att jag hade gjort någon ändring.. Snyggt gjort med andra ord;)
Sen tog jag in på benen, sammanlagt 4 cm.
Så här går det till..


Man nålar först vid provning på bakbenet. Sen tar man kritan och markerar det man ska ta in..


Så här blir det då. Då ser man direkt hur mkt som ska bort. I detta fall 1 cm på vardera sida.
Börjar dock på 0, ut mot 0,5 och sedan upp mot 1 cm.



Man markerar med krita och sedan drar man en linje som man sedan bara följer med maskinen.

När jag kom till upplägget av fållen så använder många sig av slitband längs ner.
Detta för att fållen ska få ett snyggare fall och lättare pressa.
Förr använda man nog det till vad det kallas, slitage. För att minska slitage och slippa få hål..



Så här syr man det. Bandet sitter precis i nederkanten av fållviket.

Efter lunch fick jag lite andra småuppdrag.
Bl à skulle jag laga en klänning som hade ett stort hål mitt på framstycket.


Så vad jag gjorde var att jag sprättade bort hela kjolen, klippte bort en rätt stor del med lite andra småhål, sydde ihop och sydde på.

Tataaa!!!


Som ny igen!

Ja, det rullar på och jag trivs riktigt bra. Jag känner bara att efter dessa tre dagar har jag redan fått med mig så mkt. Tänk då efter 9 veckor!!!

Nu ska jag njuta av denna kväll..

Kram!

2 kommentarer:

  1. carina@makema.se28 mars 2012 kl. 12:38

    Lilla duktiga du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första kommentaren på mikabilly!
      Hoppas fler kommenterar nu :)

      Radera