19 januari 2013

En helt annan värld..


Tack vare att jag hamnade på City skräddarna så har jag fått möjligheten att lära känna invandrare. Jag kan med ärlighet säga att jag haft en del fördomar och egentligen inte alls vetat mycket om dem eller deras sätt och leva. Men nu snart ett år senare så har jag helt ändrat uppfattning och det är jag väldigt glad för.
Jag har fått äran att få lära känna Angela mera, nu när vi arbetar tillsammans på skrädderiet. 
Hon är en mycket smart kvinna, som bott i Sverige i fem år, pratar jätte bra svenska, är självlärd skräddare och har drivit eget företag i sitt hemland. Hon inspireras av mig och jag blir väldigt inspirerad av henne och hennes "sömnadsknep". Vi känner båda att vi kommer kunna komplitera varandra på olika vis och jag tror jag har funnit en ny vän i henne. 


Idag efter jobbet så var jag hembjuden till Angela och hennes man. De bodde verkligen inte alls som jag trodde, inredningsmässigt alltså. Nej, mycket mer svenskt och väldigt genomtänkt inrett. Ett hemtrevligt hem med andra ord :)
De bjöd på syrisk mat som bestod utav biff, ris kokat i olja och vatten tillsammans med en slags pasta som jag inte minns namnet på. Två olika sallader, oliver och sås. Otroligt gott var det och jag fick med mig lite ( av det jag inte minns vad det hette) hem, för att testa koka detta tillsammans med riset.


Efter middagen satt vi en lång stund inne i hennes syrum och pratade mönster, framtidsplaner, hennes företag, plagg hon sytt och hennes sätt och sy.
Angela är självlärd och otroligt pedagogisk. När hon visar mig hur en speciell blus te x är konstruerad, så är det så självklart när man ser det från hennes perspektiv. Så med hennes input och tips så kan jag lära mig mycket mycket som ingen skola skulle kunna lära mig.
Jag är glad att jag träffade denna kvinna, och jag hoppas att det är en början på en lång vänskap.

God natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar